De Man anno (oktober) 2012, - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Joost Ven - WaarBenJij.nu De Man anno (oktober) 2012, - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Joost Ven - WaarBenJij.nu

De Man anno (oktober) 2012,

Door: Joost van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Joost

26 Oktober 2012 | Thailand, Chiang Mai

Geen zonnensteek, geen verplichting maar geheel uit vrije wil een hele andere invulling gegeven aan de reis. Deze moderne man en liefhebber van lekker eten heeft een Thaise kookworkshop gevolgd en kan nu zeggen ik heb er ook nog iets van geleerd!

Het begon met het brengen van een bezoek aan een locale mark en hier kregen we uitleg over de producten waar we de rest van de dag mee aan de slag mochten. Na de uitleg mochten we nog een kwartier over de markt lopen maar gelukkig hadden we over veel producten geen uitleg gekregen en deze lagen uiteindelijk ook niet op onze borden. maar insecten, kikkers, varkenskoppen dat is een brug (over de river kwai) te ver.....

Na de markt een ritje gemaakt over het platte land en de stilte op een kookboederij opgezocht. Heerlijk uit de drukte, mooie omgeving kunnen gaan kokkerelen. Na een (bloedheet) rondje moestuin en uitleg te hebben gekregen over groente, fruit, kruiden en een boomslang waar we heel ver vandaan moesten blijven aan de slag. Ik moest een keuze maken van 6 gerechten uit een lijst van 18 gerechten.

Gerecht 1 was werken namelijk zelf je curry klaarmaken (niets uit een pakje) eerst alles kleinsnijden en daarna met de vijzel aan de slag. Gerechten 2 tot en met 6 waren een stuk makelijker om te bereiden maar daarentegen niet minder lekker.

Een lange dag in de keuken staan, een volle buik verder en beter op de hoogte hoe we de Thaise keuken ook net buiten Utrecht kunnen klaarmaken was het een super ervaring en een echte aanrader.

Je zou zo maar bevat kunnen worden met het kookvirus het enige wat ontbrak was een glas wijn, of een bier. Gelukkig hadden we wel heel veel water om de af en toe te spicy gerechten te blussen. Maar wees maar niet bang in Nederland zal ik het Thaise eten niet te hot hot klaarmaken!

Na een lange treinreis, een adventure tour en een kookworkshop heb ik een oude mannendag ingelast en een keer:

- Uitgeslapen;
- De capo hoeveelheid weer op pijl gebracht @Starbucks;
- Ronde High-lights Chaing Mai gedaan;
- Lang gepoedeld in het zwembad van het hotel,
- En iets met waarbenjij.nu bijwerken;-)

Moe, voldaan en met vooral onvergetelijke Noord-Thailand belevenissen ga ik het avontuur nu zoeken in het zuiden van het land. Morgen vroeg opstaan en dan met het vliegtuig (1 vlieguur ipv 10 busuur of nog langer 16 treinuren) naar Bangkok en dan snale door naar 1 van de Thaise eilanden. Zon, zee, een onderwaterwereld, stand, een bijna volle maan.... Vast en zeker wordt het ook lager in Thailand weer onvergetelijk. Wordt vervolgd!

• 28 Oktober 2012 - 11:56

Eleonora:

Wat een genoegen om je verslag te lezen. Je hebt al weer heel wat beleefd. Geniet ervan! Het is zo voorbij.

• 28 Oktober 2012 - 17:49

Tante Mat:

hoi joost
    wat gezellig weer jouw reis verslag herelijk de snot van de olifant heel apart
    die work shop klonk ook goet in nijnsel kun je ook komen koken lijk me gezellig met de tantes
    maar dan niet zo pittig voor de oudjes hier alles oke koud nacht vorst dus geniet maar van het lekkere weer daar joost nog veel reis plezier en hou ons op de hoogte goed op je zelf passen doei tante mat ome henk

• 29 Oktober 2012 - 14:45

Mam:

Hi Joost, was het snot van de olifant geel of groen? Bij groen mag je hem een pilletje geven. Ik ga dansen, misschien kunnen we een uitwisseling regelen met die dames met lange nekjes? Veel plezier en wij kijken uit naar de lekkere hapjes!
    xx mam

• 29 Oktober 2012 - 15:10

Fem:

Hej bruvke!

Lekker lekker! Volgende keer zou ik het fijn vinden wanneer je een maand naar oosterwolde oid op vakantie gaat...dat is beduidend minder jaloersmakend.
    Een oude mannendag in Thailand, is nog altijd vele malen enerverender dan een kantoordag in Nederland!
    Klapzoen F