Een beetje verliefd op......... - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Joost Ven - WaarBenJij.nu Een beetje verliefd op......... - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Joost Ven - WaarBenJij.nu

Een beetje verliefd op.........

Door: j vandeven

Blijf op de hoogte en volg Joost

31 Mei 2010 | Bolivia, Uyuni

Hmmm ik zie en hoor jullie nu denken zou Joost dan een leuke backpackster hebben ontmoet tijdens zijn holiday, of is er toch iets meer met Engeltje wat we nog niet weten??

Nou ik zal het maar meteen vertellen. Ik had het nl zelf nooit verwacht maar ik ben na toch een beetje teleurgesteld te zijn in Boliva de eerste week uiteindelijk toch nog onder de indruk geraakt van dit land en erzelf een beetje verliefd op geworden. Alleen van de local vrouwen moet ik niet zoveel hebben hoor, want behalve dat hun mode niet zo heel blits is hangt er een luchtje aan en rond deze vrouwen;-)

Na een kort bezoek aan Uyuni ben ik begonnen aan een 3 daagse / 2 nachten tour door het zuiden van Bolivia. De reis werd ondernomen met 4WD´s en met een groep bestaande uit 6 bakcpackers, 1 chauffer en af en toe een kok zaten we (opgevouwen) in de jeep. Ik had een geluk met de groep nl 2 Engelsen, 3 Ozzies (they are always cool!!) en 1 Dutchie nl de reisreporter. De reis begon met een bezoekje aan het Boliviaanse spoowegmuseum dwz in de woestijn staan ontieglijk veel oude locomtieven, draaistellen en rijtuigen weg te roesten. Aangezien ik een spoorman ben had ik de dag ervoor al alle tijd genomen om op speur- en strooptocht te gaan, maar ik kon het niet laten en heb tijdens de 2e dag toch weer een aantal foto´s van prestorisch treinen gemaakt.
Na een korte fotostop doorgereisd naar zoutvlakten van Bolivia. Het verhaal is dat á long time ago de huidige zoutvlakten een zee is geweest, die in de loop van de tijd is verdwenen. Hmmm vast ook iets met global warming te maken?! Het enige wat is overgebleven van deze zee is een ontzettend grote witte woestijn. En jullie raden het al, al het wit is jaja zeezout. Jo kon het niet laten en heeft een check gedaan en inderdaad de witte substantie zorgde ervoor dat ik smachte naar een 2 liter fles water.
Uren hebben we gereden over de zoutvlakten en al zeg ik het zelf het was erg indrukwekkend om te zien en ik zal het zeker niet snel vergeten. Tijdens de reis nog een stop gemaakt bij een eiland waarop cactussen stonden van 10 tot 15 meter hoog en naar het hoogstepunt van het eiland gelopen wat gezien de hoogte (+4000mtr) toch iets zwaarder bleek dan gedacht, maar ook de harde wind speelde ons parten hoor! Het uitzicht vanaf het hoogstepunt was spectaculair, alleen leek het erop dat ik alles door een witte bril zag haha.
Na het´active´deel was het time voor funny pictures en we hebben er heel veel gemaakt varierend van staand op een fles water, opgeten worden door een vd backpackers, zittend op een LP (voor de leken onder ons dat is dus de Loney Planet;-) en de rest zal ik jullie wel t.z.t. laten zien en jullie zullen vast in een deuk liggen vanwege de standjes, moves en truuks.

Het eerste deel van de reis was file rijden en we reden in een kolone van zo´n 20 4WD´s, aangezien ik een afwijkende tour had geboekt ging onze groep besrtaande uit 3 jeeps een andere kant op en het werd heerlijk rustig. Na zo´n 7 uur opgevouwen te hebben gezeten waren we blij dat we op de eerste plaats van bestemming waren aangekomen en het zal geen verassing zijn het was een zouthotel (hotel gemaakt van zout). De eerste nacht bleek achteraf erg mee te vallen nl niet heel erg koud en met z´n tweeen op de kamer en Jo had het geluk om met een ozzie..... op de kamer te mogen slapen. het was overigens wel een kamertje waar een smaakje aanzat;-) De volgende ochtend om 6 uur wakker gemaakt en Jo dacht time for a shower alleen bleek helaas het warme water op te zijn en daar stond ik dan in een vrieskoude badkamer onder de douche met alleen de beschikking over ijskoud water brrrr. Ze zeggen wel eens van een koude douche word je hard, maar het Frisk moment was ervoor mij één om niet snel te vergeten. Na een koude docuhe en een karig ontbijt was het tijd om in een koude jeep te stappen. Één uurtje later waren we dan eindelijk weer een beetje op temperatuur en hadden we alweer heel wat miles afgelegd door een indrukwekkend landschap. Jammer genoeg hadden we wel een bijna dood ervaring toen de auto waarin ik zat in de slip raakte en met 2 vd 4 wielen van de grond kwam en ik de witte massa wel van erg dichtbij begon te zien. Gelukkig is het goed afgelopen maar 3 vd 8 inzittende waren toch wel een stuk bleker en stiller de rest van de dag. De hele 2e dag in de auto gezeten en alleen voor de foto momenten en dat waren er nog wel heel wat uit de autogestapt. De hoogte punten van de tweede dag waren toch wel de Appalca´s (lama achtige) een rare konijnensoort met een hele lange staart (nee ik had geen pretsigaret gerookt), flamingo´s, vulkanen en kleurijke lagunes.
De 2e nacht overnacht in een basic hotel, dwz 4 muren, 1 dak en ontzettend veel kieren en gaten. Ondanks dat ik de nodige servezas had achterover geslagen, dat ik me warm heb proberen te houden bij 1 klein kacheltje, dat we met z´n zessen op de kamer lagen en ik me warm had aangekleed deed the ´dutch-oven´ het niet en heb ik de hele nacht wakker gelegen;-(
Gelukkig ahumm werden we om 5.00 uur wakker gemaakt en toen was het binnen zo´n -4 graden en buiten een goede -10 graden. Wij met van die kleine oogjes en een piep klein ochtendhumeurtje de jeep ingestapt en naar geisers gereden. Dit was een kleine tegenvaller maar ook een echt Jappanner moment nl uit de auto springen knip knip en weer snel terug de auto in. Na de geisers doorgereden naar een Hotspring en hier konden we eindelijk genieten van warm water en dat was erg lekker. Deze traktatie was de einde van mijn trip door Bolivia en daddy Joost (vanwege de goede muziek, de snoepjes, het fruithapje en de goede zorgen) moest met pijn in zijn hart afnemen van de reismakkers. Terwijl 5 vd 6 nog zo´n 8 uur reizen tegoed hadden hoefde ik maar 3 uur te reizen en mijn bestemming zou een warm Chili worden.

Al met al heeft Bolivia toch nog een goede indruk bij me achter gelaten, heb ik 3 hele mooie maar zeker onvergetelijke dagen gehad en was het toch ´love is in the air´. Enne Klaas Vaak weet waar de mosterd vandaan komt maar Joost van de Ven weet nu waar het zout vandaan komt!! (maar jullie mogen het best bij de appie blijven kopen hoor dat is nl veel makkelijker en goedkoper dan hiervoor helemaal af te reizen naar Zuid-Bolivia;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Actief sinds 14 Aug. 2009
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 19555

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 24 September 2013

Indonesië part-II

15 Oktober 2012 - 11 November 2012

Thai thai land

14 Februari 2011 - 17 Maart 2011

Witte lijst, vrienden, Indonesie

04 Mei 2010 - 05 Juni 2010

Midden - Amerika

23 Augustus 2009 - 21 September 2009

Adventure

Landen bezocht: