Een reden om nog een keer terug te gaan naar Indon - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joost Ven - WaarBenJij.nu Een reden om nog een keer terug te gaan naar Indon - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joost Ven - WaarBenJij.nu

Een reden om nog een keer terug te gaan naar Indon

Door: j vandeven

Blijf op de hoogte en volg Joost

07 Maart 2011 | Indonesië, Batavia

Sumbawa de poort naar Komodo?

Na een vlucht van 3 uur en een rit met de taxi van in totaal 2 uur aangekomen in Sape. Dit is een klein vissersdorp met de beschikking over 2 restaurants, 2 eenvoudige hotels, vele paalwoningen, een waanzinnige hoeveelheid vis die de inwoners laten drogen en 2 haaievinnen van elk zo'n meter lang jakkes. Voor het vermaak en de geur kan je beter een ander dorp op het eiland bezoeken, alleen als je naar Komodo toewilt dan..... heb je 2 mogelijkheden de eerste is met een ferry naar Floris gaan en daar vandaan vervolgens naar Komodo of met een kleine boot van Sape naar Komodo varen. Over dat laatste ben ik geinformeerd en ik begrijp nog steeds niet waarom men dacht dat ik een boot wilde kopen want alleen de overtocht zou ook voor een Dutchie een godsvermogen kosten en van dit bedrag koop je dus echt zo'n boot. Alleen na het zien van de boot deze was absoluut zee onwaardig, het idee dat ik hier tussen de 4 en 5 uur op zou zitten en ook nog eens op een regelmatig woeste openzee en 2 haaievinnen hebben me doen besluiten dat avontuur oke is maar er ook grenzen zijn!! De optie met een kleine boot viel dus af en 9 uur op een ferry zitten om dan vanaf een veiligere zijde Komodo te bereiken zou me teveel tijd kosten (4 -5 dagen totaal) waardoor ik Komodo met wel pijn in het hart achter me heb gelaten sniff. Maar nu heb ik wel een goed excuus om nog een keer naar Indonesie te gaan en om dan vanaf Floris naar Komodo te gaan. Een keer in mijn leven wil ik namelijk wel die waanzinnige grote, logge en lelijke draken zien en dan bedoel ik niet de toppers hoor;-))

In plaats van Komodo heb ik gekozen voor een ronde Sumbawa. Dit eiland kwam op mij meer over als het autentieke Indonesie, namelijk er gebeurt nog veel met paard en wagen, mensen wonen nog in paalwoningen, vele rijstvelden, en een slechte infrastructuur. In totaal heb ik 3 stops gemaakt 1 in Sape, maar hier was niet veel te zien en te beleven en aangezien Komodo er niet inzat ben ik de volgende dag verder gaan reizen en heb ik 'schonere' lucht opgezocht. Bestemming 2 was Hu' u dit is een surfwahala en cool dude, no worries en how you're doing mate voeren hier de boventoon. Joost had zo gehoopt een surfdude te zijn alleen liggen mijn kwaliteiten op andere gebieden en ondanks meerdere pogingen kon ik de golven niet bedwingen. Wel gaaf om op je 35ste een nieuwe surfpoging te wagen (kan ik ook van mijn wensenlijst afvinken haha) alleen had ik beter 10 jaar geleden in Australie hier meer energie in moeten steken. Maar wie niet waagt die nooit wint en je kan niet altijd de koelste zijn.....


De zee bleef me trekken en omdat het surfen niet heel veel beter zou worden ben ik doorgereisd naar Sumbawa Besar. De busreis zou uitendelijk zoveel tijd kosten vanwege de kwaliteit van het wegdek dat ik niet veel heb meegekregen van de 2e stad van Sumbawa. De volgende dag (6 maart) was het tijd voor iets wat ik wel zou kunnen snorkelen. 1 uur achterop een brommer zitten, 30 minuten meevaren met een vissesboot later werd ik afgezet op eiland. Met uitzondering van een Duits stelletje die 5 dagen op het eiland zouden gaan kamperen (mij niet gezien veel te primitief en alleen maar vis eten) was het rustig. Heerlijk ontspannen in het water, veel gesnorkeld, genoten van het waanzinnige rif, vele vissen waaronder ook onze clownvis Nemo gezien maar ook een zeeslang en daar had ik het niet zo op alleen was dat volgens mij wederzijds want we gingen alle 2 snel een andere kant op. Aan het einde van de dag heel uitgerust en relaxed maar ook als een kreeft (ondanks me meerdere keren ingesmeerd te hebben en veel in de schaduw met een t-shirt aan te hebben gezeten) terug gekeerd in Sumbawa Besar.

Vandaag (7 maart) heb ik Sumbawa achter me gelaten. Achteraf gezien waren er weinig touristen op het eiland en heeft Sumbawa eigelijk alleen maar rijstvelden en veel jungle te bieden. Als je alles van te voren zou weten dan was ik toch voor een draak gegaan maar alai.

Ik ben nu op Lombok en hier ga ik de laatste week van mijn reis rondreizen. Het plan is dat ik morgen een fiets ga huren, maak jullie maar geen zorgen er is wel een vulkaan op Lombok maar ik blijf daar ver uit de buurt vandaan want Vulkanen en fietsen ik heb daar minder goede ervaringen mee en ik heb al 2 vulkanen van dichtbij gezien en het moet wel bijzonder blijven hoor! Naast fietsen is het idee om voor een kleurtje te gaan een paar keer te gaan scubadiven en zoals het er nu naar uitziet komen Herbert, Nathalie en Luuk me aan het einde van de week gezelschap houden op de Gili eilanden. Kortom de vooruitzichten zijn mooi en ik beloof jullie dat als ik aan het relaxen ben aan jullie zal denken en over 2 weken hmmmm daar denken we nu nog maar even niet aan.

Groetjes van een (onder)duikende surfboy Jo

  • 07 Maart 2011 - 18:15

    Caroline:

    Hey Joost-de-surfdude-met-de-zwavelstokjes, dat klinkt weer als een echt Joostavontuur en net als in een echt sprookje, loopt het elke meer weer geoed af, dus ben benieuwd naar de rest van je verhalen! Geniet nog lekker!!
    Ciaoo

  • 08 Maart 2011 - 08:13

    Rick:

    Hoi Joost,

    Weer met plezier je belevenissen zitten lezen.
    Wat maak je weer leuke/aparte dingen mee.
    Geniet er nog maar van en zie je weer over een week of 2

  • 08 Maart 2011 - 11:54

    Femmelafem:

    Bruv! Dat wordt dan bier met een rietje als je spierpijn hebt van je plankje dragen. We gaan wel een x naar artis, daar zit vast ook zo'n eng vies groot beest op je te wachten!
    Hasta luego guapo!!
    xf

  • 17 Maart 2011 - 10:05

    Karin:

    Hi Joost,
    Leuk om te lezen over je reis. Alleen jammer dat je de kokertjes nog niet hebt gevonden. Ben benieuwd of het alsnog gelukt is.
    Groetjes Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Actief sinds 14 Aug. 2009
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 19581

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 24 September 2013

Indonesië part-II

15 Oktober 2012 - 11 November 2012

Thai thai land

14 Februari 2011 - 17 Maart 2011

Witte lijst, vrienden, Indonesie

04 Mei 2010 - 05 Juni 2010

Midden - Amerika

23 Augustus 2009 - 21 September 2009

Adventure

Landen bezocht: